søndag 19. mai 2013

Flom og 17 mai

Her på Rjukan/Tinn opplevde vi flom å ras natt til torsdag. Satt på jobb og ante fred og ingen fare. Hørte det regnet bra ute, men hadde dratt forbi persienner og gardiner så jeg fikk ikke med meg noe. Ikke hadde jeg på radioen så jeg fikk med meg nyheter heller. Når det nærmet seg slutten på vakta mi, fikk jeg tlf. fra en kollega som ikke kom seg på jobb pga ras, og ei anna som ikke kom seg til bygda hvor jeg jobber heller ikke kom seg til bygda fra Rjukan. Da skjønte jeg fort at jeg fikk ikke min normale arbeidsvei hjem pga raset. En vei jeg vanligvis bruker ca. 20-25 minutter en vei.  Nå måtte jeg kjøre Ormemyr/Gransherad og Tinnsjøveien hjem. En vei som tar ca 1,5 t en vei, men nå brukte jeg ca to timer pga dårlig vær, småras og vann. Kan lese mere og flommen her og her. PÅ veien rundt kjørte jeg forbi hytta til noen i familien min. Så det var masse vann i innsjøen rett nedenfor hytta så jeg valgte å ta en sjekk på at alt var som det skulle være der. Og det var det, kun brygga som lå under vann.
 
Var bare å stupe i seng da jeg kom hjem så trøtt som jeg var. Men det ble en oppstykka søvn for jeg var spendt på hvordan arbeidsnatta mi ville bli nok en gang. Åpnet veiene igjen eller måtte jeg ta runden rundt Tinnsjøen igjen. Sånn på ettermiddagen var det heldigvis klart at veiene åpnes igjen og da var jeg lettet. Men ved en av rasene er det nå lysregulert. Midt på landeveien hehehe. Var redd hele natten at det skulle komme nye ras og nedbør, men det holdt seg heldigvis og jeg fikk den vanlige veien hjem igjen også.
 


17-mai ble det ikke rom for mye feiring da jeg var veldig trøtt etter to 10-timers nattevakter og  manko på søvn. Stupte rett i seng og sov som en stein til ca 17.00. Da var det bare å hoppe i dusjen og stelt seg litt så jeg rakk russetoget. Niesa mi var jo russ.. Måtte jo se henne i toget.

 
Etter russetoget var jeg og samboeren invitert på god mat og hyggelig samvær resten av kvelden. Så noe kos ble det jo denne dagen da :o)
 
 
Pinsa blir stille og rolig. Eldste niesa skal feires i morgen - da blir hun 22 år gammel. Natt til tirsdag er det tilbake til jobben igjen.
 
Ønsker alle som er innom bloggen min en fortsatt
GOD PINSE!
 
Janne

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar