søndag 26. februar 2012

Indonesisk Gryte.

Jeg har mange kokebøker, og begynner å bli lei av den samme maten så jeg prøver å variere litt ved hjelp av bøkene mine. I går hadde vi en nydelig gryte jeg fant i Grete Roedes beste oppskrifter - Indonesisk Gryte. Til gryta serverte jeg ris som smaker og hvitløksbrød som jeg har lagt ut oppskrift på i bloggen min tidligere.

Grete Roedes Beste oppskrifter


Indonesisk Gryte
Indonesisk gryte er gjerne sterk, så denne gryten er tilpasset våre norske ganer. Men den som vil prøve noe ekstra, kan jo kjøpe indonesisk krydder og prøve seg frem.

ca. 500 g renskåret svinekjøtt
1/2 dl soyasaus
2 dl eplecider eller eplejuce
1 løk
1 1/2 ts karri
1/2 ts ingefær
2 hvitløksbåter
2 ss vineddik
1 ss hvetemel

Bland i en bolle soyasaus, eplecider/juice, hakket gul løk, karri, ingefær, presset hvitløk og vineddik. Skjær kjøttet i strimler og legg det i marinaden. La det stå og trekke i kjøleskapet i ca. 6 timer.
Legg alt i en gryte, strø over hvetemel og rør om. Småkokes under lokk på svak varme 15-20 minutter. Smak til med krydder.

Server gryten med ris og eksotisk salat.


1 kommentar:

  1. Så flink du er til å variere. JEg kjenner at allergien nok en gang ønskes langt vekk.. den gjør at ting smaker kjedelig... men men sånn er det nå en gang.
    Takk for inspirasjon og herlig oppskrift
    Klem

    SvarSlett