søndag 5. februar 2012

4 - stjerners middag

Vel inspirert av 4-stjerners middag overasket jeg min kjære med en 3-retters meny i kveld. Ikke så lett å velge i mylderet av mange oppskriftbøker og blader jeg har liggende. Men til slutt kom jeg frem til at jeg ville servere:

Ostesuffle i små porsjonsformer

*
Svinewok med basmatisris

*
Varm  fruktsalat med vaniljeis

Velger å dele oppskriftene med dere om dere har lyst til å prøve selv. Menyen falt i godjord hos min bedre halvdel.

Ostesuffle.
8 små porsjonsformer

3 ss smør
4 ss hvetemel
3 dl melk
5 egg
200 g jarlsbergost
1/2 dl finhakkede urter
(timian, gressløk og persille)
1 ts salt

Lag en tykk hvit saus av smør, mel og melg. Smelt smør og tilsett mel. Spe med melk i små porsjoner under kraftig røring til en glatt saus. Avkjøl sausen noe.

Skill eggene. Rør eggeplommer, revet ost, urter og salt inn i sausen. Rør forsiktig inn stivpiskede eggehviter 1/3 i gangen. Hell røren i en stor eller 8 små smurte ildfaste former.

Stek suffleen nederst i ovnen ved 180 grader i ca. 50 minutter. Den faller fort sammen så den må serveres raskt. Gjestene må vente på suffleen og ikke omvendt.

TIPS
Ikke åpne ovnsdøren under steking da den vil klappe sammen.


Svinewok

250 g svinekjøtt - strimles og stekes
1 ss olje
1 gulrot - grovrives
1 rød paprika - strimles
1 liten purre - skiver
1 løk - i skiver
1 1/2 dl buljong-terning
2 ss soyasaus
1 ts frisk ingefær - finhakkes
2 fedd hvitløk - finhakkes
1 ts maizennamel
salt
pepper

Kjøttet freses og stekes, taes ut av woken. Stek grønnsakene. Kjøttet haes oppi igjen. Bland sammen resten av ingrediensene og hell over kjøttet og grønnsakene. Koses bitte litt.
Serveres med Basmatisris, salat og loff


Varm fruktsalat med vaniljeis.
4-6 porsjoner

Det er enkelt og godt å gratinere blandet frukt i ovnen. Serveres med vaniljeis og en lett dryss med kanel.

2 kiwi
1 mango
3 pasjonsfrukt
2 modne pærer
20 stenfrie blå druer
3 ss sukker
1 ts vaniljesukker
50 g mandelflak

Forvarm stekeovnen til 225 grader. Skjær frukten i biter. Del druene i to.
Smør en stor, eller flere små former og fordel frukten i. Bland sukker, og vaniljesukker og dryss over frukten sammen med mandelflak.

Gratiner frukten i ca. 15 min. Avkjøl desserten litt, men ikke la den bli kald før servering.

Serveres med vaniljeis.


Bon Apetite!








10 kommentarer:

  1. Mmmmm!!!! Vann i munnen!! :D

    SvarSlett
  2. Yommi!!!! Heldig er den som får slik middag servert! ;o)

    SvarSlett
  3. Mmmm, så godt!
    Neste venninnetreff er hjemme hos meg og da trur jeg faktisk jeg skal kopiere menyen din.
    Takk for tipset!!
    Pernilla

    SvarSlett
  4. Herlig meny, Janne. Heldige mannen din.

    SvarSlett
  5. Mmmmmmm, din mann er veldig heldig.

    SvarSlett
  6. Takk for herlige oppskrifter og god inspirasjon! Dette ser bare helt herlig ut.
    Ønsker deg ei fin, ny uke :)
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  7. Næmmen, dette var da så en fikk vann i munnen -for hver rett- og jeg skulle aldri ha lest dette om kvelden!:-D)) Heldige mannen som kom hjem til dette,da!

    SvarSlett