søndag 29. januar 2012

Kanelsnurrer etter oppskrift fra Lom bakeri.

Ikke så ofte jeg baker. Men sist helg fikk jeg ånden over meg og ville bake noe. Ble anbefalt av en veninne av meg å prøve ut denne oppskriften. De ble veldig gode så det er nok ikke siste gangen jeg skal bake disse.

Kanelsnurrer
a la lom.
                                                                                           
16 stk.

1 kg hvetemel
1/2 l hel melk
150 g sukker
15 g salt
15 g kademomme (her tok jeg noe mindere)
1 stort egg
50 g fersk gjær
150 g smør i terninger

125 g mykt smør
125 g sukker
2 ss malt kanel

Ha alle ingrediensene unntatt smør i en eltebolle, og elt i ca. 15 minutter på sakte fart til deigen er smidig og slipper kantene.
Tilsett smør i små terninger, og elt i nye 15 minutter. Pass på at alt smøret er eltet godt inn i deigen. Legg deigen i en egnet bolle til heving. Dekk med plastfolie, og la den heve i 1 1/2 time.

Strø mel på bakebordet, kjevle ut deigen til et rektangen på ca 40 cm x 50 cm.
Smør smøret på deigen, og strø sukker og kanel jevnt utover. Gni med hånden slik at slik at sukker, smør og kanel er godt blandet.
Brett 1/3 av deigen inn mot midten på langsiden, og brett den siste delen over den delen som er dobbel. Nå har du 3 lag. Kjevle ut dette slik at du får en leiv på ca 30 cm x 50-60 cm. Del leiven i 16 tynne strimler på tvers.
Hver strimmel snurres og knytes sammen til en  knute.
Det kan være litt vanskelig å få til snurrene på første forsøk, men øvelse gjør mester.
Sett kanelsnurrene på stekebrett med bakepapir, dekk med plastfolie, og la dem heve i ca. 1 time. Pensle med sammenvispet egg, og strø med sukker.

Stek ved 175 grader i ca. 20 minutter.

Flere gode oppskrifter finner du i denne kokeboken.


2 kommentarer:

  1. Mmmmm, dette så fantastisk godt ut. Nøttekaka også :) Takk for at du deler

    SvarSlett
  2. Åh... var på bakeriet i Lom i sommer og spiste de deilige kanelsnurrene... Ønsker meg dem igjen!! Dine så like gode ut:-)

    SvarSlett