tirsdag 5. november 2013

Oppskrift på klut nr. 1

 
Jeg får stadig spm om oppskrift på klutene mine. Følger ikke noen oppskrift selv, men ser  hvordan klutene er strikket når jeg er på jakt etter inspirasjon. Her kommer den første oppskriften som jeg kommer til å legge ut. Oppskriften her er til kluten du ser på bilde ovenfor. Det er viktig at du bruker bommulsgarn til kluter o.l.
 
Smårutet klut. 
 
Legg opp 61 masker
 
Strikk 5 omganger med perlestrikk.
Dvs 1 rett, 1 vrang på omgang 1, på omgang 2 vrang på retta og rett på vranga.
 
PÅ 6. omgang begynn ommgangen med 5 masker perlestrikk (1 rett og en vrang), så strikker du 3 rette, 3 vrange, 3 rette, 3 vrange til det gjenstår 5 masker på omgangen. Disse fem maskene som er igjen strikker du perlestrikk igjen. Men pass hele tiden på at det er rett over vrang og vrang over rett. Strikk så 3 rette og tre vrange 3 omganger, bytt så til vrang på retta og rett på vrange og strikk 3 omganger til. Slik strikker du til du ser du vil avslutte med rutene. Pass hele tiden på perlestrikken på kantene.
 
Når du har fått den nesten ferdig, avslutter du med å strikke fem omganger med perlestrikk igjen.
 
fell av.
 
Da har du fått en klut.
 
Hvis du vil ha en heklekant rundt gjør du slik:
 
hekle 3 luftmasker, fest i kluten, så 3 luftmasker, fest i kluten rundt hele kluten. Når du har kommet rundt har du en liten kant med masse åpninger. I hver åpning hekler du nå en stav, to doble staver og avslutt med en stav. Dette hekles i hvert hull rundt kluten og du får en fin heklet kant også.
 
Jeg er ikke noen kløpper til å forklare meg så er det noe du lurer på så er det bare å spørre meg så skal jeg prøve å forklare bedre.
 
Klem fra
Janne

2 kommentarer:

  1. Skulle ønske jeg var like flink som deg til dette Janne! Jeg passer ikke sammen med verken strikkepinner eller heklenål desverre! Heldigvis at vi kan forskjellige ting ikke sant! Jeg får heller bestiller kluter av deg, for disse digger jeg!! Klem Vigdis

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi kan jo ikke være like det er sikkert og vist ;)

      Bare å bestille kluter av meg snuppa ;)

      Ha en fin dag

      Slett