onsdag 12. januar 2011

GONE Forsvunnet av Michael Grant

Min 14 årige niese liker å lese bøker. Og anbefalte meg denne ungdomsboka. Og den var spennende fra første linje. Klarte ikke å legge den i fra meg før siste side var lest.

”I det ene øyeblikket sto læreren og snakket om den amerikanske borgerkrigen. I det neste var han borte. Der. Vekk. Ikke en lyd. Ikke noe lysglimt. Ingen eksplosjon.”



Tenk deg at du sitter på skolen, mens læreren holder et av sine vanelige, kjedelige foredrag. Tenk deg at læreren plutselig forsvinner. Det samme gjør alle klassekameratene dine som er fylt 15. Du er alene med en gjeng vettskremte barn i en by uten voksne. En by uten noen over 15. En by uten internett, mobiltelefoner eller TV.


Dette blir Sams Temples virkelighet, og sammen med jenta han er forelsket i: Geniale Astrid og bestevennen Quinn, må Sam prøve å løse denne håpløse situasjonen. Men hvem kan hjelpe dem nå? Med en merkelig mur rundt hele byen, avskjæret fra all sivilisasjon. Selvfølgelig prøver de sterkeste å ta over. Og de sterkeste har magiske evner.


Da jeg åpnet boka og hadde lest de første sidene tenkte jeg:” Oj, dette var spennende! Men hva nå? Hvordan kan Michael Grant holde på spenningen?” Men som om han svarte på spørsmålet mitt ble liksom boka bare bedre og bedre, og til tider måtte jeg tvinge meg selv til å ikke sitte oppe hele natten og bare lese. Ikke bare er de voksne forsvunnet, men det finnes også muterte vesener. Barn som kan bruke magi og dyr som plutselig kan snakke. Det har noe med atomkraftverket og lillebroren til Astrid å gjøre, det er sikkert.


Man får en del svar på hva som har skjedd, og hva som skjer når man blir 15 i denne boken, men vil man ha mer så kommer det en oppfølger som kan dra historien videre til nye høyder.

Tekst og bilde er hentet her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar